Els canvis

En el transcurs d'una partida d'escacs, és freqüent que es produeixin captures i canvis. És particularment important saber valorar si ens beneficiem o perjudiquem al efectuar un determinat canvi de peces, doncs com poden imaginar, no sempre els canvis són iguals.

En el present diagrama podem veure alguns aspectes relacionats amb els canvis de peces. De jugar les blanques, el seu cavall a e4 pot realitzar unes quantes captures, el valor de les quals difereix en cada cas, vegem:








Després de 1. Cxf6 les negres responen amb 1. ... Rxf6 i s'ha produït un canvi d'un cavall per un altre, pel que es tracta d'un canvi equivalent.









Pel contrari, si les blanques juguen 1. Cxd6 les negres responen 1. ... Rxd6 i aquesta vegada el canvi ha sigut d'un cavall per un peó, clarament desavantatjós.









Per últim, les blanques poden jugar 1. Cxc5 i encara que les negres responguin 1. ... dxc5 es tracta d'un canvi d'un cavall per una torre (guany de qualitat), una cosa clarament favorable.







En aquest exemple no intentem valorar la posició, ja que encara després de 1. Cxc5 les blanques perdrien la partida, es tracta només d'introduir-li al concepte del valor (resultat) d'un canvi de peces. TRUC IMPORTANT: Abans de canviar una peça per una altra, ha de sempre valorar si aquest canvi li resultarà convenient. De no ser així, ha d'abstenir-se de realitzar el canvi i si és el seu rival el que el proposa, ha d'evitar-lo.

Quan el rival ataca (amenaça) una de les nostres peces, podem procedir de vàries maneres. Una d'elles, naturalment, és apartar la peça atacada de mode que sigui impossible la captura. D'altra banda podem defensar la peça atacada de mode que si és capturada nosaltres recapturem la peça atacant, produint-se un canvi. Naturalment això només serà efectiu si la peça atacada és de menor valor que l'atacant, ja que en cas contrari, el canvi ens serà desfavorable. Per últim queda el recurs d'atacar a una peça contrària el que també portaria a un canvi indirecte.

A la posició del diagrama, les blanques amenacen el cavall de f6. Les negres poden salva'l movent-lo a una de les caselles senyalades de groc (la casella g4 està amenaçada pel peó blanc de h3), defensant-lo amb la torre amb 1. ... Te6 o 1. ... Tf8 o amb el rei amb 1. ... Rf7 o contraatacar amenaçant l'altre cavall amb b4.